måndag 29 februari 2016

Matte på burk

Vi jobbar med matte, det ska vara lekfullt att arbeta med matte!
I första hand handlar det inte om siffror och räkning utan om att i lekens form tex sortera, träna upp taluppfattningen och lära sig grundläggande begrepp som större/mindre först/sist, framför/ bakom .
Utgångspunkten är att barnen ska få lära med alla sinnen

 Hur spännande är det inte med olika burkar!


Ögonen tindrar på barnen när dom får titta och känna på burkarna

 Vi ställer oss frågor som vad är det för färg, form? 


 Stor blå fyrkantig burk, (kvadratisk)

 

 

 

 1,2,3,4 alla byxor äro dyra,den som inga byxor har, den får gå med rumpan bar

 

 En stor gul rektangulär burk som innehåller en klocka!Barnen får berätta om vilka olika sorters klockor dom känner till!

Vi använder tidtagarur när vi städar i lekrummet, det är jättespännande att göra det på tid

 En stor blå rund burk med åtta små dockskor som bildar 4 par

 

 En stor gul trekantig burk med 9 tårtljus så då hamnade vi genast i kalasprat, hur många år är vi osv

 

 En liten rund röd burk med 5 kulor i olika storlekar och material!

Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin förståelse för rum,form,läge och riktning och grundläggande egenskaper hos mängder,antal,ordning och talbegrepp samt för mätning,tid och förändring
utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar
utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp
utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar